#11 Krise- og Kollegastøtte er det rene mytteri!

Oprettet d.

Og den myte kan vi lige så godt aflive med det samme. Så det er hermed gjort!

Når du som leder beslutter dig for at få uddannet krise- og kollegastøttemedarbejdere, gør du hele virksomheden en stor tjeneste – inklusive dig selv som leder. Og hvorfor så det? Jo, læs lige med her:

En leder kunne godt få den djævelske tanke, at Krise- og Kollegastøttemedarbejderne går og taler med de ansatte om dårlig ledelse, skæve arbejdstider, belastninger i jobbet og alle mulige andre problemer. Og den tanke kan vi med det samme bekræfte. Det er lige præcis det, de gør! Og det er slet ikke så dårligt endda. Det kan godt være, at du føler dig bagtalt, gået bag om ryggen eller noget helt tredje, men det hele sker i en god sags tjeneste.

Der er nemlig rigtig meget, der tyder på, at ansatte, der har gode kollegaer, som de kan tale med, er langt mere tilfredse. Det er der nogle forskere i Tyskland, der har rigtig godt styr på. Prøv at læse lidt med i artiklen her:

https://www.berlingske.dk/nyheder/hver-anden-er-bange-for-naermeste-chef

I artiklen kan vi læse, at hele 85% af de adspurgte oplever, at den daglige støtte fra kollegerne i høj grad eller meget høj grad er uvurderlig. Det tal taler vist for sig selv! Med andre ord kan dine ansatte altså virkelig godt lide at tale med hinanden, og de har endda behov for det. De har også behov for at tale om dig, om dine beslutninger og din måde at være leder på. Men det ødelægger slet ikke noget for dig – heldigvis og tværtimod. De bliver gladere og mere tilfredse – også med dig. Er det ikke dejligt?

Desværre er der også et men – det er der jo som regel. I den store tyske undersøgelse gav de adspurgte, som jo var fan af kollegial støtte, også udtryk for noget andet: De angav nemlig, at ledelsen ikke gjorde nok for at fremme det konstruktive forhold mellem kollegerne. Okay så! Hvad kan man som leder bruge det til? Én tilgang kunne være at tolke det som et ønske fra sine ansattes side. Og hvem vil ikke gerne opfylde ønsker? ;-)

For at kunne trives i jobbet vil dine ansatte gerne have mere strukturerede rammer for netop at kunne udnytte den kollegiale støttes fortræffeligheder endnu bedre.

Så hvorfor dog ikke se lidt på rammerne i din virksomhed? Hvorfor ikke implementere Krise- og Kollegastøtteordningen? På den måde sikrer du, at du imødekommer dine ansattes ønsker og tager deres trivsel alvorligt. Så kan de inden for konstruktive rammer tale om dig, dine beslutninger, belastninger i jobbet, stress og andre vigtige emner.

Læs flere blogindlæg om kollegastøtte her:
#8 Det vidste du ikke om Krise- og Kollegastøttemedarbejderen - #12 Derfor skal du invitere problemerne indenfor

Hvad siger du? Er du klar til at opfylde et ønske, der virkelig giver bonus hos dine ansatte?

Se vores kursus her: Kursus om krise og kollegastøtte

Ziggie - en del af teamet bag KANT PSYK