#13 Tre ord der vil give dig arbejdsglæde
Måske oplever du, at du indimellem føler dig udkørt og nedslidt i dit job. Dag ud og dag ind gør du dit bedste, løber så hurtigt, du kan og giver så meget. Og hvad får du? I bedste fald ingenting, i værste fald utaknemmelighed. Du bliver faktisk mere og mere tilbøjelig til at erklære dig enig i den gamle talemåde, der uden tøven slår fast, at utak er verdens løn. For der er jo ingen, der siger tak – uanset, hvor meget du slider. Og ærlig talt, ville det så være for meget at bede om lidt taknemmelighed?
Inden vi lader os selv synke helt ned i bitterhedens sump og gør os til nedslidte zombier, er der måske et par ting, vi har glemt at tænke på. Derfor, så lad os lige rette ryggen en gang og stille skarpt på, hvad det egentlig er, vores job består i – og hvorfor vi har netop dét job.
Mange af os arbejder med mennesker, rigtig mange af os – faktisk næsten os alle sammen. Der er ikke mange, der kan påstå, at de slet ikke har med mennesker at gøre arbejdsmæssigt. Og derfor består rigtig mange jobs i at gøre noget for andre mennesker. Det, vi gør for andre mennesker i vores jobs kan se helt forskelligt ud. Tænk bare på banker, ministerier, sundhedsvæsen, transport, skoler, butikker, rådgivning, administration, produktion osv. osv. I alle disse jobs skal man gøre noget for andre mennesker. Man skal sørge for, at deres liv bliver bedre ved at give dem noget, de mangler.
I arbejdet med mennesker er særligt ét ord centralt: kundeservice. Nu tænker du måske, at det er et helt forkert ord, for kundeservice er da lig med et bestemt sted, hvor kunder kan henvende sig, hvis de har spørgsmål. Men det er det ikke - kun! Kundeservice er også det, du gør på dit arbejde. Du servicerer andre mennesker, så de får det bedre, bliver klogere, rigere, tyndere, tykkere, mere raske, mere glade osv. osv. Du giver dem det, de mangler og det, de ikke selv er i stand til at gøre. Med andre ord er din kundeservice uundværlig for bedringen af andre menneskers liv. Og det er jo netop derfor vi ofte ønsker at arbejde med mennesker, er det ikke? Vi vil gerne gøre en forskel – en positiv forskel, der giver mening. Nogle gange glemmer vi bare, at vi hele dagen lang gør en positiv forskel for andre mennesker. Måske glemmer vi det fordi vi ikke mærker taknemmelighed, og måske især fordi vi nogle gange mærker vrede, surhed, provokationer, utak og endda aggressioner og vold til gengæld.
For at kunne møde vores medmennesker, der hvor de er, og yde vores kundeservice på den bedste måde, kommer vi langt med empati. Empati er evnen til at sætte sig i andres sted, forstå og genkende deres følelser. Når vi er i stand til at sætte os i andres sted og forstå deres følelser, kan vi måske også bedre forstå deres reaktioner. Måske bliver det nemmere at sætte sig i ind, hvorfor man kan finde på at reagere med vrede, når andre udelukkende forsøger at hjælpe. Og måske bliver det nemmere for os at bære over med andres negative reaktioner og ikke forvente at få tak el. lign, når vi sætter os i deres sted.
Sammen med empati er anerkendelse en fantastisk størrelse. Mennesker kan generelt ikke stå for anerkendelse, og langt de fleste mennesker plasker i med begge ben, når de møder anerkendelse. Selv når de er sure, vrede eller aggressive, kan de ikke stå for anerkendelsen, og langt de fleste negative reaktioner vil være aftagende jo mere anerkendelse, de møder. Så hvis vi leger med tanken om, at vi forsøger at møde mennesker på vores arbejde med anerkendelse, så vil vi alt i alt opleve mindre modstand og færre sure miner.
Næste gang du skal på arbejde, så prøv at tænke på kundeservice, empati og anerkendelse. Så vil du sandsynligvis opleve, at du bliver bedre til at tackle udfordringer og belastninger i dit arbejde.
Rigtig god arbejdslyst!
Ziggie – en del af teamet bag KANT PSYK