#5 Nej, jeg vil ikke skifte A-kasse!! (eller alt muligt andet)
Som vi nok alle sammen har erfaret, var nogle af dagene i sidste uge virkelig varme. De var ikke bare almindeligt varme. De var varme i en sådan grad, at kroppen kun tænker på at køles ned, og den fornuftige og tænkende del af hjernen derfor næsten slår fra. Almindelige dagligdags opgaver som at skifte en printerpatron eller læse korrektur forekommer pludselig uoverstigelige. Man orker intet, kan ikke tænke klart, irriteres – ikke mindst over sveden, der svider i øjnene og får tøjet til at klæbe til kroppen.
Præcis sådan havde vi det den eftermiddag. Sveddryppende og lettere irritable over varmen besvarede vi e-mails, telefoner osv. Midt i den hektiske arbejdsdag – og lige inden vi skulle ud ad døren, ringede en dame. Modsat os andre var hun dybt energisk og havde meget på hjerte – hun ville nemlig sælge noget! Og vi ville intet købe. Det vil vi faktisk utroligt sjældent, når nogen ringer. Men altså slet ikke i dag, hvor tålmodigheden var omvendt proportional med varmegraderne.
Damen ville have os til at skifte A-kasse. Det var der ingen tvivl om. Selvom vi nok så kraftigt insisterede på, at vi IKKE ville skifte A-kasse, var hun overbevist om, at det på alle måder ville gavne os – ikke mindst økonomisk. Da tålmodigheden slap op, søgte fingeren mod slukknappen på telefonen. Det sidste, man trods alt kunne nå at høre damen – næsten råbe – med desperat stemme var: ’’Det kunne jo være, der var en 100-krone at spare…’’
Se, det er faktisk interessant. Ikke fordi, der måske er 100 kr. at spare, men fordi netop denne bemærkning siger rigtig meget i forhold til vores idé om, at vi altid skal have det bedste, det billigste og det smarteste. Og at vi i øvrigt altid skal være på vagt og lede efter noget, der er endnu bedre, billigere og smartere. Også selvom det kun sparer os for 100 kr. Når man altid skal være på vagt, klar til at skifte til noget andet og sadle om, kan det være rigtig svært at finde ro og tilfredshed.
Mange af os tillader os simpelthen ikke at være tilfredse med det, vi har, fordi vi netop tænker, at der må være noget endnu bedre derude. I mange tilfælde befinder vi os i en evig kamp for at finde dette bedre, som så igen lader os tilbage med uro og frustration. Frustrationen opstår ofte, fordi det selvsagt er umuligt for os at vide, hvornår vi har opnået det optimale, og fordi vi konstant opfordres til at lede videre. Ligesom når der ringer en dame og spørger, om vi er sikre på at vores A-kasse er den bedste – eller den billigste.
For at være helt ærlig: Nej, jeg ved ikke med sikkerhed, om det er den bedste eller billigste A-kasse, jeg har. Men jeg har også besluttet, at jeg ikke vil vende og dreje enhver ting i mit liv for at optimere. Der er visse vigtige elementer i mit liv, jeg gerne vil optimere. Men jeg vælger meget bevidst. Og A-kasse er ikke én af dem…
Ziggie - en del af teamet bag KANT PSYK